geografia wykorzystuje w swoich badaniach liczne źródła informacji. Głównym z nich są badania terenowe. Zarówno geografia fizyczna, jak i geografia społeczno-ekonomiczna, w celu uzyskania pełnych informacji o środowisku przyrodniczym, ludziach i ich działalności, prowadzi badania terenowe. Meteorolodzy i klimatolodzy pozyskują dane o pogodzie z pomiarów składników pogody na stacjach meteorologicznych. Zebrane dane są opracowywane komputerowo i publikowane w rocznikach lub w bazach danych na CD. Geomorfolodzy, geolodzy i gleboznawcy wyruszają z kolei na wyprawy badawcze. Dokonują odwiertów, pomiarów geodezyjnych, badań struktury gruntu, składu chemicznego lodu czy wody. Pomiary te służą analizie procesów i zjawisk, które pomagają zrozumieć złożoność środowiska geograficznego.
Metody badań geograficznych
BEZPOŚREDNIE |
|
---|---|
obserwacja - np. pogody, zaćmienia Księżyca, zmian w zagospodarowaniu terenu pomiar - np. temperatury, wysokości Słońca nad horyzontem, odległości w terenie monitoring - ciągłe obserwacje, np. stopień zanieczyszczenia powietrza wywiad, ankieta - stosowane w geografii społecznej, np. spis powszechny, ankieta dotycząca jakości życia zdjęcia lotnicze i satelitarne |
literatura geograficzna (m.in. książki, czasopisma, mapy) Internet - można go wykorzystać do szukania informacji, zdjęć, itp. oraz do rozpowszechniania własnych prac GPS (Global Positioning System) - system nawigacji satelitarnej obejmujący swym zasięgiem całą Ziemię, umożliwia m.in. określenie długości i szerokości geograficznej oraz wysokości każdego punktu na świecie materiały audiowizualne (np. filmy) rysunki, fotografie, modele metody statystyczne (uzyskanie danych statystycznych z roczników, tabel statystycznych) |
W geografii społeczno-ekonomicznej badania terenowe prowadzi się najczęściej metodą wywiadu lub ankiety z wybranymi przedstawicielami danej społeczności. Ankieta lub kwestionariusz pytań powinny zawierać podstawowe informację o osobie udzielającej odpowiedzi, czyli płeć, miejsce zamieszkania, wiek, wykształcenie, wykonywany zawód. Po przeprowadzeniu badań ankietowych dokonuje się ich analizy oraz interpretacji. Wyniki takich badań często są publikowane w prasie lub wykorzystywane w badaniach naukowych.