Żegluga morska w Polsce

Ważną cechą położenia geograficznego Polski jest jej dostępność do Morza Bałtyckiego na granicy o długości 528 km i 788 km linii brzegowej. Umożliwia to prowadzenie gospodarki morskiej, w tym rybołówstwa morskiego, przemysłu stoczniowego, wykorzystania turystycznego, transportu morskiego itp.

Żegluga morska funkcjonuje głównie w oparciu o przywóz oraz wywóz surowców i produktów z i do krajów nadmorskich. Jest to najbardziej ekonomiczny rodzaj transportu towarów masowych na duże odległości. Morska flota transportowa Polski składała się w 2001 r. ze 110 statków. Ze względów podatkowych aż 86 statków pływa pod obcymi banderami.
Największe Polskie porty morskie to:

  • Gdańsk

  • Gdynia

  • Szczecin

  • Świnoujście

Gdańsk i Szczecin są starymi portami, założonymi przy ujściach Wisły i Odry. Pełnią one jednocześnie funkcję portów śródlądowych. Położenie Szczecina w odległości 65 km od pełnego morza jest mało dogodne. Nie mogą tu dopływać wielkie statki, mimo pogłębionego toru wodnego przez Zalew Szczeciński. Dlatego w okresie powojennym rozbudowano silnie port Świnoujście, przenosząc tu przeładunki towarów masowych i obsługę wielkich masowców. Z tego powodu niekiedy Szczecin i Świnoujście traktowane są, jako jeden port Szczecin- Świnoujście.

Porty morskie w Polsce

porty morskie

Port w Gdańsku także został rozbudowany. W 1974 r. uruchomiono nowy Port Północny nad otwartym morzem, służący przeładunkom węgla i ropy naftowej. Dzięki temu Gdańsk wysunął się na pierwsze miejsce pośród portów polskich pod względem wielkości przeładunków. Gdynia jest nowoczesnym portem, zbudowanym w okresie międzywojennym i rozbudowanym po wojnie. Poza wymienionymi portami Polska dysponuje także niewielkimi portami handlowymi w Kołobrzegu, Darłowie, Ustce, Władysławowie, Elblągu, Policach i Stepnicach. Pozostałe małe porty (Łeba, Jastarnia, Hel) służą głównie rybołówstwu. Żegluga kabotażowa, czyli funkcjonująca w obrębie jednego państwa ma w Polsce niewielkie znaczenie.

Największy udział w strukturze przeładunków naszych portów mają węgiel i koks, drobnica, ropa, a także zboża i rudy metali. Pośród portów polskich wykształciła się specjalizacja. Węgiel przeładowywany jest głównie w Porcie Północnym, Świnoujściu i Szczecinie. Ropę naftową przeładowują:Port Północny, rudy Świnoujście, siarkę Gdańsk, surowce fosforowe: Police i Gdańsk, zboża: Gdynia i Gdańsk, natomiast kontenery: Gdynia.

Morska żegluga pasażerska zapoczątkowana została w Polsce w okresie międzywojennym. Od 1988 r. tj. od czasu, kiedy zakończył rejsy do Ameryki Stefan Batory polska flota pasażerska nie posiada statku transoceanicznego. Morska żegluga pasażerska ogranicza się więc do promów. Wytyczenie linii promowych przez Bałtyk do Szwecji, Finlandii, Danii i Niemiec, zapoczątkowane zostało w roku 1964. Dzięki temu zwiększył się ruch turystyczny ze Skandynawii do Polski. Poza pasażerami promy przewożą samochody osobowe i ciężarowe, a także wagony kolejowe. Obecnie linie promowe wychodzą ze Świnoujścia, Gdańska i Gdyni do portów Szwecji i Danii. Funkcjonuje także turystyczne połączenie promowe z wyspą Bornholm.

Przeczytaj też:

Gleby w Polsce

Lasy w Polsce

Klimat w Polsce

Wiatry w Polsce

Temperatura powietrza w Polsce

Opady w Polsce

Komentarze